CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

HAPPY HOLIDAY!!!

Wednesday, April 16, 2008

PuLaU LaNgKaWi


Pengenalan kepada Pulau Langkawi



Langkawi merupakan salah satu daripada daerah dalam negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada tahun 1987. Kini, pulau yang kaya dengan keindahan semulajadi dan legenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu daripada destinasi perlancongan yang paling popular di Malaysia. Langkawi sebenarnya merupakan suatu gugusan pulau di mana Pulau Langkawi merupakan yang terbesar.

Gugusan Pulau Langkawi


Gugusan Pulau Langkawi terletak di sebelah barat negeri Kedah dan Perlis, Semenanjung Malaysia. Pulau Langkawi di perairan Selat Melaka, betul-betul berhampiran dengan mulut Selat Melaka, Laut Andaman di sebelah Barat Laut dan Lautan Hindi di sebelah Barat. Di seberang pulau Langkawi ialah pulau Sumatra di Indonesia.Langkawi umpama mutiara yang baru dijumpai oleh kerajaan Malaysia.


Terdapat 104 pulau dalam gugusan pulau Langkawi, satu pembentukan dari hanyutan benua yang membentuk Asia Tenggara. Titik tertinggi di Langkawi ialah puncak Gunung Raya yang mempunyai ketinggian 890m di atas aras laut.Antara pulau-pulau di dalam gugusan kepulauan ini ialah:



Pulau Dayang Bunting


Pulau Singa Besar


Pulau Tuba


Pulau Langgun


Pulau Timun

0 comments: